Social media

Een goede netwerker kan niet zonder social media. Je vindt mensen razendsnel, legt gemakkelijk contact en bent altijd op de hoogte van het laatste nieuws. Social media kunnen je een hoop brengen, maar ga er wel slim mee om. Je nieuwe werkgever zal je naam beslist even googlen voordat hij je aanneemt, houd dat altijd in je achterhoofd!

De bekendste social media

  • Yammer. Deze community is de ‘interne Twitter’ van GGZ Oost Brabant, hier kun je afgeschermd communiceren met je collega’s. Zo’n 450 collega’s zijn actief binnen de webomgeving van @ggzoostbrabant.
  • Twitter. Volg @ggzoostbrabant en blijf op de hoogte van nieuws over je werkgever. Maar er zijn talloze andere personen en organisaties die de moeite van het volgen waard zijn.
  • YouTube. Op dit videokanaal vind je – naast een heleboel ander materiaal – ook filmpjes die GGZ Oost Brabant produceert.
  • Facebook. Op de pagina van GGZ Oost Brabant vind je info over evenementen en interessante gesprekken over geestelijke gezondheid
  • LinkedIn is dé plek waar professionals elkaar vinden. Gebruik deze checklist voor het aanmaken van een goed profiel.

Zes slimme social media tips

  1. Denk na over je imago als professional. Als je liever niet hebt dat je werkrelaties foto’s van jouw wilde nachten zien, zorg er dan voor dat die informatie is afgeschermd. Zo kun je ervoor kiezen Facebook alleen voor vrienden te gebruiken en Linked In voor werkrelaties.
  2. Maak duidelijk of je spreekt op persoonlijke titel of uit hoofde van je functie. Zo voorkom je misverstanden.
  3. Deel geen informatie over anderen zonder hun goedkeuring.
  4. Wat je deelt, kunnen anderen overnemen. Iets van het web verwijderen is daarmee vrijwel onmogelijk. Vraag je af of je dit wilt.
  5. Uit kritiek op werkrelaties altijd in een persoonlijk gesprek, niet via social media. Vergeet niet dat je relaties (ook je werkgever) ook online zijn!
  6. Discussies op social media zijn vaak feller. Als een werkgerelateerde discussie online dreigt te ontsporen, overleg dan direct met je leidinggevende. Onderschat de impact van social media nooit!